Historien bag Nonbye

Nonbye har i mere end 50 år leveret løsninger i visuel identitet til et bredt udvalg af virksomheder i Danmark, Sverige, Norge og flere andre lande i Europa.
Vi har gennem årene været forgangsmænd på markedet på flere områder.
Læs vores spændende historie her og få et unikt indblik i de essentielle begivenheder, som har lagt grundstenene til Nonbye som virksomhed i dag.

?

1958

Ole Nonbye afslutter sin læretid som skiltemaler hos et århusiansk skiltefirma og modtager sølvmedalje ved sin svendeprøve.

?

1960

Drevet af nysgerrighed og passion for håndværket vælger Ole Nonbye at rejse til Canada for at opbygge sit kendskab til de nyeste teknikker indenfor sit nye håndværk som skiltemaler.

?

1962

Efter et par år i Canada returnerer Ole Nonbye til Aarhus for at arbejde som førstemand hos en lokal skiltemaler. Det bliver dog hurtigt klart for Ole, at han helst vil være herre i eget hus.

?

1965

1965 bliver året, hvor Ole etablerer Nonbye i kælderlokaler under Brunsgaard Karrosserifabrik i Odder. Med de nye teknikker og den viden Ole fik i Canada, bliver virksomhedens speciale selvklæbende folier. Den første store ordre bliver en større leverance til B&O.

?

1969

Nonbye flytter ud fra kælderen og lejer sig ind i 100 kvm nye lokaler. Ole betegner det som en af de største beslutninger i karrieren. Et nyt og fast samarbejde med folieleverandøren 3M etableres. Nonbye bliver samtidig forhandler af “bogstavsystemet” Voss-Text.

?

1972

En ny lov, om at alle danske detailbutikker skal have synlige åbningstider, godkendes. Det giver Ole idéen til at levere kundernes åbningstider i form af én samlet blok i stedet for løse bogstaver og tal. SystemText bliver året efter en realitet, og opnår hurtigt mærkevarestatus i branchen. Samme år flyttes til egne, nybyggede lokaler på Rønhøjvej.

?

1979

Med baggrund i flere års erfaring, sin rejse til Canada og en teknologisk udvikling som ikke går så hurtig som Ole kunne ønske, vælger Ole at forfølge sin idé om en fuldautomatisk bogstavmaskine. Derfor udvikler han i tæt samarbejde med Teknologisk Institut, ingeniører og udvalgte elektronikvirksomheder verdens mest avanceret folieringsmaskine, SpaceMatic.

?

1983

Udviklingen af SpaceMatic har bragt stor vækst og nye eksportmarkeder hos Nonbye, og virksomheden har nu nået 50 medarbejdere og etableret sin første professionelle bestyrelse. I 1983 er computerstyring blevet et must, og derfor udvikler Nonbye en ny skæreplotter der kan scanne og producere direkte udskæringer.

?

1989

Markedet er begyndt at efterspørge differentieret skiltning og dedikeret løsninger. Derfor udvikler Nonbye et nyt skilteudtryk i 3D som kan produceres i metal, træ eller plast og bliver udskåret eller fræset af en vandstråle. Virksomheden etablerer ligeledes sit eget 3D smedjeværksted, for at lettere kunne imødekomme efterspørgslen.

?

1990

Ole Nonbye præsenterer som den første på markedet muligheden for digitaltryk af storformater. Der er nu ingen begrænsninger i hverken format eller overfladetype. Dermed kan virksomheden tilbyde megaposters med en samlet længde på op til 45 meter.

?

1997

Den tyske markedsefterspørgsel er vokset gennem de sidste mange år, og det resulterer i at Nonbye åbner og præsenterer sin første tyske afdeling. Den første kunde er de tyske statsbaner, DB (Deuche Bahn).

?

2000

Ole Nonbye takker af efter 33 imponerende år hos Nonbye, og overdrager med stolthed styringen til sin ældste søn, Lars Nonbye, og inddrager Camilla og Per Nonbye i virksomhedens bestyrelse. Et generationsskifte er sket.

?

2001

Nonbye modtager Dansk Innovations- og Designpris.

?

2007

Nonbye vælger at opkøbe designvirksomheden, NYPROFIL i Køge, som de har samarbejdet med gennem en årrække. Det sker for at tilføre nye kompetencer til Nonbye indenfor Design.

?

2009

Finanskrisen er startet i hele verden, og de dårlige nyheder vælter ind fra alle sider og medier. Lars Nonbye beslutter sig hurtigt for at det ikke skal ødelægge stemningen og gejsten blandt Nonbyes medarbejdere. Derfor lancerer han den tankevækkende kampagne: “No til finanskrisen”, som skaber meget stor genlyd i både ind- og udland.

?

2010

Dette år er et år som får stor betydning for virksomhedens internationalisering. Nonbye bliver medejer i den tyske skiltevirksomhed, Creafol, og i Sverige indleder man et tæt partnerskab med skiltevirksomheden CI Concept. Samme år overtager Nonbye aktiemajoriteten i både CI Concept og det norske Visius.

?

2011

I 2011 skifter det svenske CI Concept og det norske Visius navn til Nonbye. I fællesskab målretter virksomheden sig nu mod de store mærkevareproducenter i Skandinavien. Samtidig beslutter de sig som de første i Nordeuropa for at investere i en 1.000 DPI-printer, og får nu hele muligheder for tryk og 10 nye farver. Det blev modtaget godt af kunderne, og derfor investerer Nonbye året efter i endnu en printer af samme type.

?

2014

Den 6. januar 2014 bliver Nonbye ISO 9001 certificeret, og kan dermed sætte stempel på en lang gennemgående transformation. Samme år etablerer Nonbye sig i Finland med deres første afdeling.

?

2016

Den 10. marts 2016 bliver virksomheden ISO 14001 certificeret. Virksomheden har siden sin opstart prioriteret bæredygtighed meget højt, og derfor er denne miljøcertificering et vigtigt stempel. (ISO 14001 er den dominerende miljøstandard på verdensplan).

?

2017

Der er nu gået mere end 50 år siden Ole Nonbye startede virksomheden tilbage i en kælder hos Brunsgaard Karrosserifabrik i Odder, og Nonbye kan med stor stolthed og glæde blandt alle kunder og samarbejdspartnere fejre sit 50-års jubilæum.

?

2018

Nonbye overtager Magnum Dekor i Sverige.

?

2019

Nonbye overtager den store svenske skiltevirksomhed og konkurrent, Systemtext. Dermed indtager Nonbye nu rollen som en af markedslederne på det svenske marked.

Skal vi kontakte dig og din virksomhed?

3 + 13 =